Tekstgrootte
Onderwijs op maat Alle kinderen maken een eigen ontwikkeling door. Om dit goed te begeleiden en ondersteunen volgen wij de principes van het handelingsgericht werken (HGW). De leerkracht is verantwoordelijk voor de kinderen in de unit en realiseert de extra begeleiding die een kind nodig heeft. Deze begeleiding is gericht op alle kinderen. We sluiten aan bij de leerontwikkeling van de kinderen.
Soms vraagt een kind meer ondersteuning dan de leerkracht op dat moment kan bieden. Dan wordt de intern begeleider ingeschakeld. De intern begeleider gaat in overleg met de leerkracht en ouders bekijken welke extra ondersteuning er nodig is. De intern begeleider heeft structureel overleg met alle leerkrachten en coördineert de leerlingenzorg. Tijdens de overlegmomenten wordt er gesproken over de cognitieve- en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Opvallende zaken worden altijd met ouders besproken. Ouders kunnen ook zelf een afspraak maken met de intern begeleider als zij zorgen hebben, maar ook als ze eens willen praten over opvoedkundige zaken.
Onder het kopje praktische informatie / downloads is ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) te vinden.
Leerlingvolgsysteem Unit 1, 2 en 3 maken gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. In dit systeem volgen wij de ontwikkeling van kinderen. In schooljaar 2022-2023 starten we met Kindbegrip, een modudle binnen Parnassys, waarmee we de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen signaleren en volgen.
Kindbespreking De jeugdverpleegkundige van de GGD, schoolmaatschappelijk werkster van Farent en de intern begeleider van school vormen gezamenlijk het kindteam. Als wij een kind willen bespreken vragen wij ouders hier toestemming voor en nodigen wij ze graag uit. Ook vragen we eventuele andere zorgprofessionals om aan te sluiten.
Passend aanbod bij aanmelding Als er kind wordt aangemeld, waar een extra ondersteuningsbehoefte voor nodig is gaan wij in gesprek met ouders, intern begeleider en indien nodig het samenwerkingsverband. Op basis van ons schoolontwikkelingsprofiel en het gesprek met alle betrokkenen kijken we of een passend aanbod kunnen verzorgen. Op het moment dat KC Boschveld niet kan voldoen aan de ondersteuningsvraag, gaan we gezamenlijk op zoek naar een school in de omgeving die dat wel kan realiseren.
Pedagogisch coach Marion Bonnema is voor KC Boschveld de pedagogisch coach. Zij is een verbindende factor tussen de kinderopvang en het onderwijs. Zij ontwikkelt samen met de professionals een mooie doorgaande lijn voor de jongste kinderen binnen ons kindcentrum.